România se situează pe primul loc în ceea ce priveşte numărul de decese produse în accidente rutiere în anul 2021, conform unei statistici realizate la nivelul Uniunii Europene. Rata mortalităţii în România din această cauză este mai mult decât dublă faţă de media europeană, scrie News.ro. Astfel, datele preliminare ale statisticii, arată că rata deceselor cauzate de accidente rutiere înregistrată în România anul trecut este de 93 la un milion de locuitori, faţă de 44 cât este media europeană. Cea mai scăzută rată a deceselor o raportează Norvegia, cu 16, Malta, cu 17, şi Suedia, cu 18 decese la un milion de locuitori.
Cifrele preliminare privind siguranţa rutieră în Uniunea Europeană, din statistica prezentată de Comisia Europeană, arată că, la nivelul Uniunii Europene, rata deceselor cauzate de accidente rutiere este în anul 2021 de 44, cu două mai multe decât în anul 2020, dar mai mică decât înainte de pandemia de Covid-19, când, în anul 2019, rata era de 51 la un milion de locuitori.
România se menţine pe primul loc în clasamentul privind victimele accidentelor rutiere
În anul 2021 media raportată de România este de 93 de decese la un milion de locuitori, faţă de 85 la un milion de locuitori în anul 2020, şi foarte aproape de media de dinaintea pandemiei, respectiv 96 la un milion de locuitori.
Locul al doilea în statistici este ocupat de Bulgaria, cu 81 de decese înregistrate la un milion de locuitori, urmată de Letonia, cu 78 de morţi la un milion de locuitori, şi Croaţia, cu o medie de 72 la un milion.
Cea mai scăzută rată a mortalităţii în accidente rutiere o raportează Norvegia, cu 16 decese / un milion de locuitori, Malta cu 17 decese la un milion de locuitori şi Suedia cu 18 decese la un milion de locuitori.
La nivel UE, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 36% în ultimul deceniu
„Se estimează că 19.800 de persoane au murit anul trecut în accidente rutiere, ceea ce înseamnă o creştere cu 1.000 (+5%) faţă de 2020, dar reprezintă totuşi cu aproape 3.000 (-13%) de decese mai puţin faţă de perioada anterioară pandemiei (2019). Obiectivul global este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat o scădere de 36%”,se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.
În urban, pietonii reprezintă cea mai mare parte a victimelor. Bărbaţii au cauzat trei din patru decese rutiere,iar tinerii sunt considerați mai susceptibili de a fi implicaţi într-o coliziune rutieră fatală.
Statisticile realizate la nivel european arată că 52% dintre decesele rutiere s-au produs pe drumuri rurale, 40% în zonele urbane şi 8% pe autostrăzi. Ocupanţii autoturismelor (şoferi şi pasageri) au reprezentat 43% din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20%, utilizatorii de vehicule cu două roţi (motociclete şi mopede) 18% şi bicicliştii 10% din totalul deceselor.
În zonele urbane, pietonii reprezintă cea mai mare parte a victimelor, respectiv 37% din totalul deceselor.
Întrucât utilizatorii de vehicule motorizate cu două roţi reprezintă 18%, iar numărul de biciclişti care sunt omorâţi creşte (14%), înseamnă că aproape 70% din totalul deceselor din zonele urbane sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor.
Bărbaţii au cauzat trei din patru decese rutiere (77%). Persoanele în vârstă (65+) au reprezentat peste un sfert (28%) din totalul deceselor, deşi, în mod proporţional, mai mulţi tineri sunt ucişi în trafic. În timp ce 12% dintre persoanele ucise pe drumurile din UE aveau vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7% din populaţia UE. Astfel, statisticile ne arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicaţi într-o coliziune rutieră fatală”, precizează oficialii Comisiei Europene.
În 2020, în Liechtenstein s-a înregistrat un singur deces din accidente rutiere, ţara raportând zero decese 2021.