Costurile cu asigurarea pentru o maşină electrică sunt în creştere din cauza capacităţii reduse de reparare a bateriilor.
În plin scandal declanşat de prăbuşirea unei companii de asigurări în România, urmată de explozia preţurilor la poliţele auto, o altă temă produce bătăi de cap, de această dată la nivel mondial.
Asigurarea maşinilor electrice tulbură piaţa auto, arată un sondaj realizat de Reuters, care a pus lupa pe o tendinţă care se consolidează de câţiva ani. Poliţele de asigurare la maşinile electrice sunt în creştere.
Fenomenul are loc pentru că multe vehicule implicate în accidente, chiar şi în cazul unei avarii marginale la nivelul acumulatorului, sunt destinate casării, chiar dacă au doar câţiva kilometri parcurşi, fiind considerate nereparabile de către producător.
Analiza include branduri relevante de maşini, precum Tesla, Nissan, Hyundai, Stellantis, BMW şi Renault. În schimb, Ford şi General Motors ar fi singurii producători care vor aborda diferit reparabilitatea bateriilor cu litiu, adică o componentă care poate afecta până la 50% din preţul de achiziţie al unei maşini electrice.
După cum reiese din analiza Reuters, Tesla-ul, în special Modelul Y cu acumulatorul integrat în caroserie, ar avea un procent de reparabilitate egal cu 0. Un prejudiciu important, având în vedere ceea ce se întâmplă deja în Marea Britanie. Synetiq, cel mai mare specialist în recuperarea vehiculelor din Insulă, primeşte până la 20 de maşini avariate pe zi.
Vehiculele trebuie verificate într-o zonă dedicată şi separate de bateria de înaltă tensiune, pentru a evita riscul de incendiu. În absenţa unui loc în Marea Britanie, bateriile sunt păstrate în containere speciale.
Producţia de baterii pentru vehicule electrice este responsabilă pentru un nivel mult mai ridicat al emisiilor de CO2 (poate fi de până la şapte ori mai mare) comparativ cu modelele termice. „Dacă vehiculul electric este casat când este nou, toate beneficiile emisiilor de CO2 se pierd”, spun analiştii
Fără acces la datele bateriei
Casarea maşinilor electrice cu câţiva kilometri parcurşi reprezintă o problemă pentru mediu, la fel şi costurile care trebuie suportate de şoferi, care se confruntă deja cu o listă de preţuri mult mai mare decât la automobilele termice şi cu costuri mai mari de realimentare, în cazul încărcării rapide.
Majoritatea producătorilor auto susţin că bateriile lor sunt reparabile, dar aproape niciunul nu doreşte să ofere acces la datele bateriei. Asigurătorii, companiile de leasing îşi continuă lupta cu UE pentru a obţine acces la aceste date.
O baterie de schimb pentru un Tesla Model 3 poate costa mai mult de 20.000 USD (SUA), pentru un vehicul care costă aproximativ 43.000 USD, dar se depreciază rapid în timp. Aşa se explică comportamentul companiilor de asigurări, care au început să ia contramăsuri în Statele Unite, unde o poliţă de asigurare a maşinii electrice costă în medie cu 27% mai mult decât o maşină cu ardere internă.