Sebastian Stolerciuc este unul dintre piloții de pe elicopterul SMURD Iași și ajută cadrele medicale să salveze vieți. Deși este o meserie extrem de riscantă, comandorul Sebastian Stolerciuc o face cu pasiune de la 19 ani, de când a obținut brevetul de pilot. Așa cum spune comandorul Sebastian Stolerciuc de la Unitatea Specială de Aviație din Iași, sunt zile în care pleacă de acasă, dar nu știe niciodată când se întoarce.
„Noi suntem mereu cu bagajele pregătite în caz că suntem trimiși în misiune. Nu avem program. Știm când plecăm, dar nu știm când venim. Familia mă susține, este mândră de mine, iar acest aspect este extrem de important”, spune Sebastian Stolerciuc, pilot și comandor la Unitatea Specială de Aviație din Iași.
Viața a mii de pacienți aflați în stare critică, dar și a cadrelor medicale, a colegilor stă în mâinile lui Sebastian Stolerciuc, pilot pe elicopterul SMURD Iași, atunci când pleacă în misiune. Zboară din anul 1997, când a pășit pentru prima dată pe porțile Academiei Forțelor Aeriene. Nu a regretat niciodată că și-a ales o meserie riscantă.
„Meseria de pilot am ales-o din pasiune și o fac cu cea mai mare plăcere. Riscurile sunt multiple. Începând de la faptul că nu știi niciodată momentul în care te întorci, până la riscul de a-ți pierde viața. Ne-am asumat de la început aceste lucruri, am știut la ce să ne așteptăm, am știut ce înseamnă această meserie și o vom face întotdeauna cu cea mai mare pasiune”, spune Sebastian Stolerciuc, pilot SMURD Iași.
„O zi din viața de pilot SMURD nu este niciodată la fel”, spune pilotul Sebastian Stolerciuc.
Cei 5 piloți ai Unității Speciale de Aviație din Iași nu știu niciodată înainte de a ajunge la serviciu când vor putea reveni acasă. Sunt zile în care primesc un apel telefonic și sunt nevoiți să plece în misiune. O misiune poate dura mai multe zile.
„O zi din viața unui pilot nu este niciodată la fel. Începe cu rutina de dimineață, când vii la serviciu, îți faci informarea meteo, te informezi asupra restricțiilor de zbor, îți faci vizita medicală, după care efectuezi zborul tehnic pentru verificarea parametrilor elicopterului și apoi, în funcție de situație, pleci. Sunt situații în care avem antrenament în sprijinul diferitelor structuri care se cunosc și probabil pleci și știi și când te întorci, dar sunt situații în care apare solicitarea și trebuie să pleci în oricare loc al țării cât mai repede și nu știi când revii”, mai spune pilotul Sebastian Stolerciuc.
În perioada stării de urgență, cei 5 piloți de pe elicopterul SMURD de la Unitatea Specială de Aviație din Iași au zburat de 4 ori mai multe ore decât într-o perioadă normală. Aceștia au participat la diverse misiuni care le-au pus viața în pericol.
„A fost o perioadă cu o solicitare mult mai intensă. Într-o perioadă normală se zboară în medie 25 de ore pe lună, a fost undeva de 4 ori mai mult în această perioadă. Am zburat în jur de 100 de ore. În perioada stării de urgență am avut toate misiunile posibile. Începând cu misiuni de stingere a incendiilor de pădure, am fost solicitați în județele Timiș, Suceava, Buzău, Caraș-Severin, Mureș.
Totodată am avut misiuni de salvare pacienți cu COVID-19, misiuni de transport al organelor prelevate de la pacienți aflați în moarte clinică pentru transplant, misiuni de supraveghere împreună cu reprezentanți ai Inspectoratului de Poliție pentru respectarea măsurilor din Ordonanțele Militare, misiuni de căutare persoane dispărute și misiuni de supraveghere a fondului forestier împreună cu reprezentanți ai Poliției Române, ai Direcției Silvice. A fost o întreagă gamă de zboruri și intervenții”, a precizat pilotul Sebastian Stolerciuc de la Unitatea Specială de Aviație din Iași.
Una dintre cele mai lungi misiuni în care au participat piloții de pe elicopterul SMURD a fost pe perioada stării de urgență. Aceștia au fost solicitați să contribuie la stingerea pădurilor din mai multe zone ale țării. Piloții de pe elicopterul SMURD din Iași au fost plecați în misiune 8 zile.
Sursa foto : BZI
Sursa : newspascani