Iniţiativa legislativă cetăţenească „Luna iunie – Luna Identităţii Creştine” nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de Constituţie (CCR)
Curtea Constituţională a decis marţi, cu unanimitate de voturi, că iniţiativa legislativă a cetăţenilor numită „Luna Iunie – Luna Identităţii Creştine” nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de Constituţie pentru a putea fi promovată în Parlament.
Judecătorii Curţii au constatat că nu a fost întrunită condiția numărului minim de susţinători (100.000 de semnături) și dispersia teritorială în judeţele țării pentru promovarea iniţiativei legislative.
În ședința din data de 26 martie 2024, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a constatat că inițiativa legislativă a cetățenilor intitulată „Luna Iunie – Luna Identității Creștine” nu îndeplinește condițiile prevăzute de art. 74 alin. (1) din Constituție”, a transmis CCR marți, într-un comunicat.
„În exercitarea atribuţiei prevăzute la art.146 lit.j) din Constituţie de a verifica iniţiativa legislativă a cetăţenilor, Curtea are în vedere dispoziţiile art.74 alin.(1) şi (2) din Constituţie, în raport cu care examinează:
– întrunirea numărului minim de susţinători pentru promovarea iniţiativei, prevăzut la art.74 alin.(1) teza întâi din Constituţie (cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot), precum şi respectarea dispersiei teritoriale în judeţe şi în municipiul Bucureşti, prevăzută de art.74 alin.(1) teza a doua din Constituţie (cetăţenii care iniţiază revizuirea trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul iniţiativei);
– respectarea limitelor impuse de art. 74 alin. (2) din Constituţie în privinţa iniţiativelor legislative cetăţeneşti (iniţiativa legislativă să nu aibă ca obiect probleme fiscale, cu caracter internaţional, amnistia şi graţierea)”, mai arată comunicatul de presă al CCR. După analiza datelor,
„Curtea a observat că nu a fost întrunit numărul minim de susţinători pentru promovarea iniţiativei, prevăzut la art. 74 alin. (1) teza întâi din Constituţie, şi nu a fost respectată dispersia teritorială în judeţe şi în municipiul Bucureşti, prevăzută de art. 74 alin. (1) teza a doua din Constituţie. Curtea a mai reţinut că propunerea legislativă nu vizează probleme fiscale, cu caracter internaţional, amnistia şi graţierea, fiind în acord, sub acest aspect, cu art. 74 alin. (2) din Constituţie”.
Articolul 74 din Legea fundamentală prevede următoarele:
„(1) Iniţiativa legislativă aparţine, după caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Cetăţenii care îşi manifestă dreptul la iniţiativă legislativă trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative.
(2) Nu pot face obiectul iniţiativei legislative a cetăţenilor problemele fiscale, cele cu caracter internaţional, amnistia şi graţierea.
(3) Guvernul îşi exercită iniţiativa legislativă prin transmiterea proiectului de lege către Camera competentă să îl adopte, ca primă Cameră sesizată.
(4) Deputaţii, senatorii şi cetăţenii care exercită dreptul la iniţiativă legislativă pot prezenta propuneri legislative numai în forma cerută pentru proiectele de legi.
(5) Propunerile legislative se supun dezbaterii mai întâi Camerei competente să le adopte, ca primă Cameră sesizată”.
Astfel, iniţiativa legislativă a cetăţenilor numită „Luna Iunie – Luna Identităţii Creştine” nu poate trece prin procedura parlamentară de vot în cele două Camere ale Legislativului.
Conform site-ului identitate-crestina.ro, comitetul naţional de iniţiativă al proiectului de instituire prin lege a lunii iunie ca «luna identităţii creştine» a anunţat că, în urma procesului de strângere a semnăturilor necesare pentru validarea proiectului, acestea au fost depuse şi înregistrate la Camera Parlamentului României în data de 21 noiembrie 2023”.
Reamintim că „demersul a fost publicat în Monitorul Oficial al României, nr. 444/23.05.2023 şi a fost iniţiat de un grup de cetăţeni români, creştini de diverse confesiuni, care s-au constituit, în condiţiile legii nr. 189/1999, într-un Comitet naţional de iniţiativă”.