A treia mare sărbătoare din luna august este Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul, marele vestitor al pocăinței pentru mântuire. Este ultima dintre sărbătorile înscrise cu roșu în calendarul ortodox
Sărbătoarea Tăierii Capului Sfântului Ioan Botezătorul se adaugă în luna august la sărbătorile Schimbării la Față a Domnului Iisus Hristos și Adormirii Maicii Domnului.
Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul – povestea și semnificația religioasă a sărbătorii
Din Evanghelie aflăm că Irod, la un ospăț prilejuit de sărbatorirea zilei de naștere, a tăiat capul Sfântului Ioan Botezătorul, la cererea Irodiadei. În acea vreme, Sfântul Ioan era întemnițat în castelul lui Irod de la Maherus. Ioan îl mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era soția fratelui sau. În ura ei de moarte, Irodiada a sfătuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase și plăcuse oaspeților și îndeosebi lui Irod, să ceară de la acesta capul Botezătorului ca răsplată.
Potrivit tradiției, Sfânta Ioana, femeia dregătorului lui Irod, este cea care a luat capul Sfântului Ioan Botezătorul din curtea Irodiadei și l-a îngropat la Ierusalim, în muntele Eleonului, într-un vas de lut. Capul Sfântului Ioan Botezatorul a fost prezent aici până în vremea Sfinților Împărați Constantin și Elena, când Sfântul Ioan Botezătorul s-a arătat la doi călugări și le-a poruncit să dezgroape cinstitul său cap. Aceasta e socotită cea dintâi aflare a sfântului cap.
În vreme ce călugării călătoreau cu capul sfântului într-un sac, au întâlnit un olar și i-au dat acestuia să ducă sacul. Din cauza lenevirii lor, Sfântul Ioan i-a cerut olarului să fugă de cei doi călugări. Când și-a simțit sfârșitul, olarul a pus capul sfântului într-o raclă și l-a dăruit surorii sale. Racla va ajunge în grija lui Eustatiu, un monah arian, care locuia într-o peșteră. Multe minuni se vor petrece la această peșteră. Din nefericire, Eustatiu spunea că datorită puterilor sale sunt prezente minunile, oamenii neștiind ce ascunde în peștera sa. După un timp, Eustatiu, știind că va fi trimis în exil, îngroapă capul Sfântului Ioan Botezătorul. Peștera va fi locuită de niste monahi credincioși, care vor ridica în apropierea ei o mănăstire. În anul 452, arhimandritul Marcel, starețul acelei mănăstiri, a văzut un foc mare la peștera de lângă orașul Emesa, în timpul cântării psalmilor. Așa a aflat în chip minunat capul sfântului. Aceasta este socotită a doua aflare a cinstitului cap al Botezătorului.
Capul Sfântului Ioan a fost îngropat la Comane, de unde a fost adus în Constantinopol, de către Sfântul Ignatie (860), în vremea împăratului Mihail. Aceasta este cea de-a treia și cea din urmă aflare a cinstitului cap.
În timpul cruciadelor, latinii au luat din Constantinopol, în anul 1204, o parte din capul Sfântului Ioan Botezătorul și l-au dus în Franța, așezându-l într-o biserică din Amiens, unde se află și astăzi.
Sărbătoarea Tăierii Capului Sfântului Ioan Botezătorul marchează un moment trist din istoria creștinismului, un eveniment al jertfei și al muceniciei pentru dreptate. Sfântul Ioan Botezătorul a încercat să schimbe oamenii din vremea sa şi să le dea acest dar al Botezului, pe lângă darul învăţăturii.
Obiceiuri, tradiții și superstiții la sărbătoarea Tăierii Capului Sfântului Ioan Botezătorul
Există persoane care au susținut că ziua Tăierii Capului Sfântului Ioan Botezătorul prefigurează Vinerea Patimilor. Și după cum postim în fiecare vineri, ca zi a răstignirii Domnului, tot astfel se cuvine să postim și în această zi. Ideal este să se țină post negru și să se consume doar o turtă de mălai sau grâu, obicei respectat pentru sănătate și iertarea păcatelor.
Este interzis să se consume vin roșu în această zi, acesta fiind asociat atât cu sângele Sfântului Ioan, cât și cu cel al Mântuitorului răstignit pentru păcatele lumii. Și varza este interzisă, deoarece pe varză s-ar fi tăiat capul sfântului. Iar fructele sau legumele rotunde care simbolizează forma capului Botezătorului nu sunt permise (de exemplu, pepenii, ceapa, usturoiul).
Nu se taie cu cuțitul, totul se rupe cu mâna, sau se folosesc alte unelte pentru împărțirea fructelor și legumelor.